I Dan Anderssons fotspår

Då var det ÄNTLIGEN dags! Jag skulle nu få min efterlängtade utflykt till Skattlösberg som jag önskade mig för ca 3 år sedan då jag och Marcus tog en tur upp dit under finnmarksturen. Den som väntar på något gott...ja resten vet ni.




Folke gillar stället :) Så typiskt Folke att pinka mot allt som går att pinka mot.
Vi på började vå vandring mot Luossastugan där vi tänkte avnjuta v år medtagna picknick. Är det inte konstigt, man bor i Dalarna och ändå tar det 26 år innan man åker och kikar på något så turistigt som Luossastugan?! Jag antar att det är för nära och för lättillgängligt. Nästa år SKA jag åka upp dit under Dan Anderssonveckan och njuta av poesi och musik.

Vägen till stugan var självklart otroligt vacker!





Vackert :)




Man måste ju få busa lite också.



Hahaha! Här är det full fart som gäller! Matte jag koooommer!







Sen tränar vi lite apport. Det går som på räls. Det här är något som Folke bara älskar! Man njuter när man ser honom flyga fram efter bollen i ren lycka.




Efter en sista jobbig backe var vi äntligen framme....



Luossastugan. Det var en liten men väldigt mysig stuga. Låg jättefint med skogen runt om. Det perfekta stället för en god picknick!



Bänken är dukad :P Och folke rekar stället.



Mmmmm en varm kopp te för mig. Passade perfekt denna vackra, klara och blåsiga dag.

Det är kaffe som gäller för Marcus.



Min ostmacka :)



Stora, stiliga Folke är också sugen på fika.



När vi ändå har en bänk kan man ju passa på med lite pälsvård.




Booring, tycker Folke men 2 kg päls lättare är det klart. Vi ska nog tänka över på riktigt att införskaffa en Furminator endå...

När vi packat ihop pick och pack så började vi gå den långa vandingsleden. Det var en jättefin promenad och det fanns mycket kul saker att upptäcka efter vägen! Saker jag aldrig sett eller hört talas om förut.




Smöjtall! Hur många såna finns det i Sverige? Första gången jag ser en.



Hur hårt blåser det här egentligen??  Hahaha! Nog har jag sett träd som blåst omkull men det här var något nytt endå...





Nu har Folke varken skabb eller vårtor :D




Men usch då, nej vargropen är jag inget större fan av... :/




Självklart skulle även jag smaka på vattnet. Det kom ut snabbare än jag fick in det i munnen. Folke hade ju rört om i dyn och det smakade död :( Nej inget vidare. Och självklart glömde jag bort att önska något.



Kan man låta bli att klättra i ett så stort och härligt träd? Svar nej!

I belive I can fly....



Sen var ju tyvärr utflykten och klätterstunden över, som med allt annat här i livet.



Vi packade in Folke och oss själva i bilen och åkte hem till svärmor där det bjöds på ett dukat bord med både mat och efterrätt. Ibland blir  man bra bortskämd! 






Omkring tiggarn från Luossa

Omkring tiggarn från Luossa satt allt folket i en ring,
och vid lägerelden hörde de hans sång.
Och om bettlare och vägman och om underbara ting
och om sin längtan sjöng han hela natten lång:

'Det är något bortom bergen, bortom blommorna och sången,
det är något bakom stjärnorna, bakom heta hjärtat mitt.
Hören - något går och viskar, går och lockar mig och beder:
Kom till oss, ty denna jorden den är icke riket ditt!

...

- Dan Andersson


Kommentarer
Postat av: Mona med Frodo

Å, vad fint! Roligt att lära sig något nytt också. Vet du, Maria, jag har aldrig varit i Kaknästornet fast jag är född mitt i stan (Stockholm) och har bott här i förorten i hela mitt liv. Det är väl som du säger: det är för nära, man kan alltid göra det "någon annan gång". Ibland är det bra att ta tag i det och faktiskt GÖRA. Ska bli kul att träffa er och Folke snart :-)

2011-10-24 @ 23:28:46
Postat av: Lill + Fayanne + Edit

Vilken härlig dag ni verkar ha haft!

Men jag kan inte annat än att säga "gud vad stora alla hanarna i kullen är!

2011-10-25 @ 09:25:09
Postat av: Maria

Hahaha Ja de har växt något enormt!! Man ser en stor skillnad mot tikarna. :)



Vi längtar efter valpträffen, fast jag kan nog ana att Folke kommer var den "olydigare" av dem :P Vi har ju inte hunnit träna så mkt lydnad med honom :( Man försöker ju lägga in det under promenaderna och så men det känns inte som att det är nog. Men det kommer. Ska bli skönt när vi kan flytta in i huset så att man kan lägga ner den tiden man verkligen vill på att träna!

2011-10-25 @ 18:07:42
Postat av: Bitte

Folke kommer att få tuff konkurrens om titeln olydigaste hund av Fanny!!!



Vad skönt att Folke nu slipper skabb och vårtor! Undrar vad han önskade sig när han drack ur källan?

2011-10-26 @ 09:13:27
URL: http://harjuhundarna.blogspot.com
Postat av: Maria o Folke

Det kanske blir en jämn kamp :P Vå får se vem som går segrande ur duellen.



Han önskade sig nod 2 dl extra mat varje kväll :D

2011-10-26 @ 19:37:03
Postat av: Camilla

Zorro är tyvärr också aspirant på titeln kullens olydigaste. Ska bli kul att träffa er alla!

2011-10-27 @ 16:34:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0