Arbetet skrider framåt



Nu får man äntligen njuta av de färdiga fönstrena! Visst blir det vackert. Jag absolut älskar att de är så djupa så att man inte behöver en fönsterbräda. " ÅH! " utropade jag glatt när jag såg vad Torbjörn ådstadskommit. " Vad vackra! Och man kan ju sitta i dem! " Men det kunde han inte rekommendera =P Nu ska de bara täckmålas sen är de klappade och klara.



Halltrappans öppning börjar också ta form.



Det lilla badrummet på nedre våningen har blivit kaklat, nu ska vi bestämma vilken färg på fogen vi vill ha och om vi ska ha det vita klinkersgolvet vi köpt. Jag tycker ju det skulle bli snyggast så, även om det inte är det mest praktiska. Men måste man alltid vara så himla praktisk då?



Igår var det dagen med ganska stort D. Eftersom utbyggnaden har fått sin panel på sig var det dags att sätta in det stora fönstret. Vi hade ringt in min pappa och min systers pojkvän Jocke till hjälp, det är ju ett stort fönster som väger en hel del. Det hela gick väldigt smidigt och snabbt! Så snabbt att jag hann inte ta kort på själva transporterandet och lyftandet av fönstret :P Men några kort hann jag i alla fall ta!






Det kändes riktigt bra att få det på plats. Och det kommer bli så fint när vi får på lite spröjs, jag är ju av den åsikten att spröjsen gör fönstret. När det var klart var det dags för en kopp kaffe med duppa. Mamma var så snäll och lämnade kakor och bullar! :)

Vi fick en vedspis av Torbjörn och Lotta. Den ägnade jag ett par timmar till att göra rent med en stålborste. Lite sotsvärta ( tror jag det heter ) så blir den än finare.




Här har den sin plats i köket. Kommer värma gott.






Det diskuteras för fullt hur man ska få den plats. Det verkar inte vara så enkelt.



Här ska det läggas golv! Då är det bra att man tar i från tårna...



Lite go värme åt fossingarna är ju aldrig fel ;D



Ett brunt litet klinkersgolv blir det. Ännu ett klinkers vi ska bestämma fog till. Det är något jag aldrig lagt en tanke på tidigare, det känns som något man tagit för givet. Fogens färg alltså. Jag har upptäckt att det är massor med saker och val man måste göra som man tagit för givet innan vi blev husägare. T.ex bara det att tänka ut vart alla kontaktuttag ska sitta... Man lär sig sannerligen något nytt varje dag!



Kommentarer
Postat av: Eva

Men så fiiint det blir!! Blir så sugen att renover här oxå men en liiten detalj som saknas är att jag absolut inte kan göra något själv:((((



Jätte skoj att se alla bilder och vad duktiga ni är och alla som hjälper er!

2012-01-24 @ 12:54:21
URL: http://www.beauceroner.se
Postat av: Anonym

Superfint, vilket jobb alltså. Jag valde vit fog till toalettgolvet, inte det smartaste val jag gjort, man får ligga och gno med tandborste och något riktigt bra rengöringsmedel har jag inte hittat, men snyggt är det när man gnuggat klart.

2012-01-25 @ 06:01:35
Postat av: Mona med Frodo

Å, vad fint det blir! Fönstren är verkligen fina och hela huset kommer att bli kanonbra. Vi har grafitgrå klinker i duschrummet och tvättstugan och ljust grå i badrummet. Det är jag rätt glad för, med tanke på svarta hundhårstrån och allt annat som ramlar ner på golvet. Ni kommer att få jättefint!

2012-01-26 @ 15:55:03
Postat av: Maria

Tack alla för de uppmuntrande orden :)

2012-01-27 @ 19:38:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0