Utställning

Ja vad ska man säga, det var  vår första utsällning och jag var ett nervvrak! Fråga alla som var där, de kan intyga det och då skulle jag ändå inte ställa Folke själv... Tänk er då hur det kommer vara när den dagen kommer :/ Sen var det ju så att vi hade varit på bröllop dagen innan och det blev ju ganska sent. Vi kom inte i säng förren vid 2tiden på natten och skulle gå upp vid 6.30 så vi kom iväg i tid. Det var ju en liten bit att åka till Eskilstuna från Stockholm. Fast jag måste ju ändå säga att vi ( marcus för jag kunde ju inte riktigt äta som jag borde...) fick en REJÄL frukost i oss. Hotellfrukostar är ju ett enda stort överflöd av ALLT man skulle vilja ha till frukost. Härligt!

Vi kom iväg i god tid och var väl framme vid utsällningen vid 9-tiden. Jag och Folke hade ju varit och tittat på när Eva ställde ut i Avesta och det här var inte alls lika stort. Det var ju en glad överraskning kan man säga. Ni skulle sett vad Folke vädrade när vi öppnade bakluckan! Han tyckte det var grymt spännande med alla dofter av alla hundar som var där. Vi tog ut honom och hittade ganska snart på Eva och de andra. Man kan ju sammanfatta starten på dagen så här : Folke var ett  #%&%#"¤&&% MONSTER!!! Han skulle ju hälsa på allt och alla och drog som bara den. Jag trodde armen skulle gå av! Då säger Eva : - Det här måste vi ta tag i, ge mig Folke. Jag sa inte emot och lämnade gladeligen över min hund och hoppades på ett mirakel.





Det kändes så otroligt skönt att kunna få bra tips och råd från någon verkligen vet vad hon gör! :)

När det var gjort och Folke lugnat ner sig en aning kunde man äntligen gå och hälsa på de andra!




Här passar de "stora" på att visa upp hur duktiga de är! Så fint man kan sitta. Sitter man  så här fint får man en godis =)



Folke fick självklart lov att prova lite han med men det gick inte så bra... Det krävs nog lite övning på det här. Men han fick självklart en godis för ett bra försök!
Sen var det ju dags för lite allvar igen. Eva tränade ju med sin Figo och då passade jag på att träna lite med Folke. Det gick faktiskt bra fast det var en massa distraherande hundar ÖVERALLT! Men han skärpte till sig ett tag, sen ville även Eva öva med Folke innan de skulle in i ringen.


så här fint kan man stå  i en millisekund i alla fall.



Innan det är dags att gå in i ringen säger Eva åt oss att vi får gå och gömma oss bakom ett tält så vi inte stör Folke när han ställs ut. Det var inte lätt kan jag säga, så nyfiken som man är. Det gick ju så där. Jag tror ju att Folke skötte sig bättre än vi gjorde...


Man kan ju inte låta bli att smykika när grabben premiärar. Vilken tur att vi är så smidiga och osynliga!



Det ser ju ut att gå hyfsat i alla fall.



Ögonkontakt...njae, nej det är ju bara överskattat tycker Folke.


Snacka om smygfoto!

Det var ju bara det att vi hade ju inte alls varit så osynlga som vi trott. Folke hade ju sett oss när vi snabbt kika ut bakom tältet och sen gömde oss igen. " Wow! Där är ju Matte och Husse men vad är det här för kul lek vi leker nu? Kuragömma! " Så kan det ju gå när man är nyfikna... heheee...Hrm. Jaha vi lär oss väl alla något får man hoppas.



Japp. Detta är Folkes bedömning :

Välutvecklad valp ( tjohoooo! ) Som idag inte är i rikt. balans mellan fram och bak ( aj då ).

Bra uttryck ( det är väl bra? )

Utmärkt volym ( visste det )

Brant kors skär underställt och är något begränsad i sitt bakbenssteg ( mindre bra, men vad gör man åt ett brant kors? )

Utmärkt benstomme ( Tack Axi och Bataille )

Ok sporrar ( vi tycker de är utomordentligt fina sporrar TACK! )

Bra päls ( mmmmhmm! )

Vi är mycket nöjda med resultatet och det är ju ändå första utställningen. Det kändes så otroligt könt när det var över och Folke verkade nöjd han med. Sen var det ju dags att gå runt lite på planen och kolla in vad de sålde.



Det fanns inte så mkt så vi passade på att träna lite "stå". Vi hann med att äta en riktigt god kladdkaka med grädde! Fråga Fido, han tyckte grädden var väldigt god :D Folke var så trött och låg brediv mig i gräset. Jag trodde aldrig jag skulle kunna sitta så avslappnad med kopplet hängande då det gick hundar förbi och de till och med luktade på Folke och det enda han gjorde var att titta lite slött på dem. Kändes fantastiskt. Men när vi skulle åka till Beauceronordförande visade sig att han var väldigt, väldigt trött och att dagen tagit ganska mkt på stackaren. Han kräktes riktigt mkt tre gånger i bilen och eftersom jag är lite kräsmagad fick ju Marcus torka upp det. Eva insåg att vi fattades och kom tillbaka och hämtade oss.

De bodde så idylliskt ute på landet med hästar på gården. Folke och Fanny fick springa ( vilket de verkligen gjorde) och leka innan maten var klar. Vilka fintar Fanny gjorde! Folke hann inte med utan passade istället på att tackla Fanny ganska hårt varje chans han fick! Vilken storleksskillnade det är på dem! Jag blev helt chockad. Folke såg ut som en jätte i jämförelse med lilla Fanny. Hon var så söt och jätte fin! Vilken tös alltså! Ett riktigt charmtroll. Maten serverades på altanen och Folke somnade ganska snart. Han var så trött att han rullade nerför trappen ner på gräsmattan, sen fick han ligga där istället :) Svårare att trilla av gräsmattan. Vi serverades varmrökt lax med mandelpotatis och sallad och kalla såser till. Efterrätten var en superb äppelkaka med vaniljsås. Mums!

När de andra åkte tillbaka till utsällningen passade jag och Marcus på att säga hej då och åkte hem. Folke var totalt slut och helt ärligt jag med. Gissa vilka som somnade direkt i bilen och sov hela vägen hem... :P



Folke fortsattte sova efter att vi kommit hem.

Jag är otroligt imponerad av dem som ställer ut. Det är enormt energikrävande. Hela veckan efter det var jag trött och hänging! Men det var en intressant och rolig erfarenhet och stort tack till Eva som ställde Folke när mina nerver svek mig.




Kommentarer
Postat av: Mona med Frodo

Å, vad roligt att få se en massa bilder och läsa om hur det gick för er på utställningen! Tack, Maria - alltid kul att se vad som händer med F-syskonen. Det var lite synd om Folke som kräktes, tycker jag, men han verkar ju ha återhämtat sig om han kunde jaga Fanny och tackla henne :-)

2011-09-12 @ 16:13:33
Postat av: Eva

Hihi, Folke hade verkligen matats med godis hela fm och det var massor av nya intryck:) Han såg för härlig ut när han bara rasade av altanen och ner i gräset:) Trötta killen!

Tyckte inte att Folke var såå jävlig! Silo kunde oxå vara skit jobbig på utställningarna för han tyckte att det var så kul, javisst....Detta kommer ni styra upp det såg jag ju i förra veckan!! Jätte roligt med bilderna:)

2011-09-12 @ 18:42:13
URL: http://www.beauceroner.se
Postat av: Maria o Folke

Idag skulle du varit stolt över folke! Vi var ner till badet så han fick springa runt i vattnet lite och då kommer det en annan lös hund och går förbi uppe på vägen, men folke tittade på, på hunden , jag sa nej, han tittade på mig, på hunden sen sprang han i vattnet igen! :) Kändes så bra! Vi mötte flera hundar under promenaden och det gick bra det med.

2011-09-12 @ 18:49:10
Postat av: Eva

Bra där!!!

2011-09-13 @ 12:43:31
URL: http://www.beauceroner.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0