Testa Gränser

Idag har Folke planerat in några hyss. Han tänker prova om Matte fortfarande blir arg om han biter på soffan. Jo, det gäller än. Om jag tigger då? Nej det gick inte det heller. "Hmmm" Folke tänker så det knakar! " jag måste prova något nytt! Kablarna! " Han skyndar fram till en vit kabel som ligger efter väggen. Men nu bli Matte riktigt arg! " Aj då. Det kanske jag inte skulle gjort..." Nu får han ligga på sin filt och begrunda vad han gjorde fel. Matte berättar att " Kablar" är JÄTTE JÄTTE farliga och man kan dö om man biter på dem. Det tycker inte Folke låter bra alls. Men som alla vet så är valpars minne lite kort så han kommer nog försöka en eller två gånger till. Men Husse och Matte är på sin vakt. Folke har provat tugga på Husse och Mattes händer, men det tycker de gör ont så det får han inte göra. Men ibland kan han bara inte hjälpa det. Det går liksom av bara farten när man leker. När Folke leker med sina leksaker bli Husse och Matte glada och hejar på. Det får han göra. Husse och Matte har börjat träna honom lite lätt. När han ska gå ut måste han sitta ner och vänta och titta upp på Matte/ Husse innan han får gå ut, detsamma gäller in. " Dumt och onödigt " tycker Folke, men gör det endå efter lite protester. Detsamma gäller när det är dags för  mat, men det är betydligt svårare att lyssna på vad de säger då. Hungern river ju i magen. Men Husse och Matte är ändå hoppfulla och fortsätter med träningen. Något som Folke tycker är hur kul som helst är " Godissök". Då slänger Matte en näve godis över golvet som Folke få leta reda på. Och det är han duktig på! Oh ja! Och då får han mycket beröm. Folke börjar nästan förstå att när man gör något dumt får man bannor och när man gör något bra får man beröm. Det går framåt och det är allt som räknas! En dag i taget och inte för snabbt. 

Matte vaknade inatt ( inte Folke ) och kunde inte somna om på timmar. Så kan det vara ibland när man har nya saker att tänka på. De passade på att sova lite på morgonen. Matte i soffa och Folke på sin filt.
Idag kommer det bli en lugn dag för Matte är trött.

Kommentarer
Postat av: Karin och Athena

Riktigt roligt att läsa om alla era äventyr med Fokle!

2011-02-15 @ 16:39:14
Postat av: Folke

=D Vänta bara. Äventyret fortsätter och jag kommer hitta på fler hyss! Var så säkra! Matte och Husse ska inte få det alltför lätt....

2011-02-15 @ 20:34:27
Postat av: Folke

=) Ja äventyret fortsätter! Var så säkra. Jag kommer hitta på fler hyss, Husse o Matte ska inte få det alltför lätt...

2011-02-15 @ 20:37:05
Postat av: Frodo (alias Vinröd) genom matte Mona

Folke, om du vill kan jag tipsa om hur man kan driva sin matte och husse till vansinne. Jag har en del bra knep. Hur ser du på det här med bitning, till exempel? Visst är det en demokratisk rättighet vi har? Kram från brorsan

2011-02-16 @ 09:05:54
Postat av: Folke

Jag välkomnar alla tips jag kan få! :D Jag tänker ut nya strategier under natten och sen testar jag dem under dagen. Mest under förmiddagen för då är jag som piggast och Matte/ Husse som tröttast. Att bita är en del av att vara Beauceron! Händer smakar så himla gott! Jag kan inte förstå varför alla blir så sura... De förstår sig inte på oss helt enkelt. Kämpa på! Kram från Folke :D

2011-02-16 @ 09:25:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0